Verhaal OnderwijsStappenmaker Linda: van campagnemanager naar een klas vol kinderen


Linda Aarsman (51), voormalig campagnemanager bij Jaarbeurs Utrecht, besloot op haar 47ste het roer om te gooien en te kiezen voor een betekenisvolle baan in het basisonderwijs. Ze startte met de deeltijd-pabo aan de Marnix Acadamie om zich om te scholen.

“De reorganisatie schudde me wakker: wil ik dit nog wel?”

Linda had een succesvolle carrière in de marketing. Ze werkte bijna negen jaar als campagnemanager bij Jaarbeurs Utrecht, waar ze onder meer verantwoordelijk was voor het werven van nieuwe exposanten of huurders. “Ik werkte nauw samen met de sales-afdeling, en we stonden altijd ‘aan’. Het werk was druk, stressvol en vaak doordenderen zonder pauze,” vertelt Linda.

Na de zoveelste reorganisatie kwam het besef dat de baan haar niets meer bracht. “Ik kwam door de reorganisatie heen, maar ik dacht: wil ik dit eigenlijk nog wel? Voor elke vacature in mijn vakgebied dacht ik: “dat wordt weer hetzelfde kunstje”. Ik haalde gewoon geen plezier meer uit m’n werk.” Thuis vertelde ze haar man dat ze wilde stoppen. Zijn reactie was veelzeggend: “Hè, hè, ga je eindelijk iets doen waar je echt blij van wordt?”

Het besluit staat vast, tijd voor verandering.

Linda begon met een loopbaantraject via een coach die haar hielp haar passies en talenten te ontdekken. Al snel werd duidelijk dat haar hart uitging naar sociale beroepen. “Onderwijs en zorg kwamen steeds boven. Die zorgzaamheid zit al in me sinds ik klein was,” vertelt Linda. “De dynamiek en sfeer in een basisschool heeft me altijd al aangesproken. Ik vond het zelfs jammer toen mijn twee dochters naar de middelbare school gingen, omdat dat het einde van de basisschooltijd betekende. De pabo leek mij dus een goede keus.”

Linda bezocht open dagen en ondanks enige twijfels over haar leeftijd en ervaring, schreef ze zich in voor de deeltijdopleiding aan de Marnix Academie.

Van vergaderruimtes terug naar de schoolbanken.

In september 2019 stopte Linda bij Jaarbeurs Utrecht en startte ze met de pabo (2,5 jaar in plaats van 3 jaar). Elke week ging ze één dag naar school en had ze één dag stage. “Ik moest er wel weer inkomen, het studeren. Zeker wiskunde, waar ik nooit goed in ben geweest, was pittiger dan gedacht.” Ze kreeg hulp van haar oudste dochter, die haar door de materie heen loodste. “Ik heb wel tien volledige dagen gestudeerd voor die toets.” Ondanks de uitdagingen hield Linda vol, vastbesloten om haar droom te realiseren.

Tijdens haar stages leerde ze omgaan met verschillende leergroepen: van kleuters tot groep acht. Ze ontdekte haar liefde voor de bovenbouw, vooral groep zeven en acht. “Het is geweldig om kinderen richting die belangrijke overgang naar de middelbare school te begeleiden. Dat hele proces meemaken, van op kamp gaan tot het kiezen van een nieuwe school – dat is geweldig.”

Op sommige momenten was het extra uitdagend.

Natuurlijk waren er ook lastige momenten. “In het begin stond ik weleens met klotsende oksels voor een klas van 30 kinderen. En geloof mij: dat zien ze. Het klassenmanagement was een uitdaging.” Door doorzettingsvermogen en steun van haar stagebegeleiders lukte het haar om zich steeds meer op haar gemak te voelen voor de klas. Thuis studeren tijdens de pandemie stelde haar doorzettingsvermogen ook op de proef. “Mijn dochter was vaak thuis, en mijn man werkte ook vanuit huis. Dat was soms best pittig.”

Nieuw leven, vol nieuwe energie.

Linda werkt inmiddels met veel plezier in de klas. “In deze baan kan ik echt mezelf zijn. Het is heerlijk om kwetsbaar te kunnen zijn, toe te geven als iets moeilijk is en hulp te vragen aan collega’s. In mijn vorige werk durfde ik dat niet,” zegt ze. In de commerciële sector voelde ze vaak druk om alles onder controle te houden, terwijl ze nu juist durft aan te geven dat ze dingen moeilijk vindt. “Op school is er altijd wel een collega die je begrijpt of hetzelfde heeft meegemaakt. Je staat weliswaar alleen voor de klas, maar in het onderwijs werk altijd je samen.”

De overgang van de commerciële wereld naar het onderwijs gaf Linda frisse energie. “Eerder dacht ik vaak: nog twintig jaar tot mijn pensioen. Nu wil ik nog lang niet stoppen!” Ze overweegt zelfs om een masteropleiding te doen.

Toekomstig onderwijs krijgt een klassieke touch.

Linda merkt een positieve ontwikkeling in het onderwijs, waarbij het steeds meer gericht is op ‘kennisrijk onderwijs’. “Je moet een basis van kennis hebben om iets nieuws te kunnen leren. Dat begint bij de basisschool en dát is de kracht van het onderwijs. Daar speel je als leerkracht een cruciale rol in.”

Linda is blij met de stap die ze gezet heeft.“Of het nu gaat om een leerling die ineens het licht ziet bij rekenen, of een kind dat naar me toekomt met een probleem – ik voel elke dag dat dit de juiste keuze was. Had ik dit veel eerder moeten doen? Niet per se, want al mijn opgedane kennis en sociale vaardigheden van mijn vorige baan neem ik nu mee het klaslokaal in.” Zo zie je maar: het is nooit te laat om een nieuwe weg in te slaan en geluk te vinden in een totaal andere hoek.

Advies voor toekomstige Stappenmakers.

Linda’s advies? “Gun jezelf de kans om iets nieuws te proberen. Blijven zitten waar je niet meer gelukkig bent, zorgt ervoor dat je langzaam ongelukkig wordt” Ze benadrukt het belang van de praktische zaken, zoals het hebben van een goed vangnet thuis. “Vooral met jonge kinderen is het belangrijk dat je een omscholing of deeltijdopleiding goed met je partner bespreekt.” Geef jezelf dus ook de rust en ruimte om een nieuwe stap in je carrière te maken.

Geïnspireerd door Linda’s verhaal?

Heeft Linda’s verhaal jou geïnspireerd of aan het denken gezet? Ontdek of het onderwijs iets voor jou is en welke mogelijkheden er voor jou zijn op de onderwijspagina.

Cookies

MaakJeStap maakt gebruik van cookies voor zover deze noodzakelijk zijn voor een goede werking van de website en om de kwaliteit of effectiviteit van de website te verbeteren.